Hiedanrannassa on istutettu ainutlaatuiset perennaistutukset Ratikan nurmiradan molemmille puolille luomaan viihtyisyyttä, suodattamaan hulevesiä sekä parantamaan kaupunkiluonnon monimuotoisuutta. Istutukset ovat jo paikoillaan, mutta ne saavat kehittyä ja muotoutua tulevina vuosina. Tampereen Ratikka alkaa liikennöidä Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen alkuvuodesta 2025.
Perennat suodattavat hulevesiä ja parantavat luonnon monimuotoisuutta
–Hiedanrannassa on jo pitkään kehitetty uudenlaisia luontopohjaisia ratkaisuja hulevesien käsittelemiseksi ja kaupunkiluonnon monimuotoisuuden tukemiseksi. Niitä hyödynnetään myös katurakentamisessa kuten raitiotiekadussa. Monilajinen ja -kerroksellinen kasvillisuus luo viihtyisyyttä, ja sen avulla saadaan hulevedet eli sade- ja sulamisvedet käsiteltyä luonnonmukaisesti, kertoo erikoissuunnittelija Anna Levonmaa Tampereen kaupungilta.
Perennaistutukset reunustavat nurmirataa Hiedanrannan ja Tehtaan Ratikkapysäkkien välillä – yli puolen kilometrin pituisella osuudella. Myöhemmin syksyllä perennareunustoille istutetaan monilajiset puurivit. Perenna- ja puuistutusten rakennuttamisesta vastaa Tampereen kaupunki ja muusta raitiotierakentamisesta Raitotieallianssi.
Kasvusto saa kehittyä omaa tahtia
– Kyseessä on niin kutsuttu dynaaminen kasvillisuusalue, ei perinteinen perennaryhmä. Kasvilajit alkavat pikkuhiljaa ottamaan oman paikkansa, ja ne sekoittuvatkin alustallaan. Joku kasvilaji voi voittaa toisen taantuessa, ja sekaan voi ilmestyä luonnonkasveja. Perenna-alueita kyllä hoidetaan, ja niistä kitketään hankalia rikkakasveja, kuten ohdakkeita ja pujoja. Keskellä olevalta nurmiradalta leikataan nurmikko Sammonkadun ja Teiskontien tapaan, kertoo ympäristösuunnittelija Jyrki Lehtimäki Tampereen kaupungilta.
Perennakaistoilla sade- ja sulamisvesien virtaus hidastuu, ja ne puhdistuvat tiheässä kasvustossa. Samalla kasvustot saavat kastelua. Perennakaistoilla on lisäksi hulevesikaivoja ylimääräisen talviaikaisen veden poistamiseksi.
–Seuraava haaste ja jännityksen paikka onkin perennojen talvehtiminen, tuumii Jyrki Lehtimäki.
Kasvien on kestettävä sään vaihteluja, paahdetta ja Ratikan viimaa
Jotta perennat menestyvät vaikeissakin olosuhteissa, on monia asioita jouduttu huomioimaan suunnittelussa. Aikaisessa suunnitteluvaiheessa kuunneltiin taimistoviljelijöiden ajatuksia, kehitysehdotuksia ja kiinnostusta hankkeeseen.
Perennahankinta kilpailutettiin vuonna 2023. Perennojen kasvatuksen kilpailutuksen voitti Satakunnan Taimitukku Oy. Taimistolla esikasvatetut perennat istutettiin turvepohjaiseen kasvualustaan ja ne kasvatettiin matoiksi. Valmiit, läpijuurtuneet perennamatot tuotiin Hiedanrantaan rullakoissa. Matot asennettiin nurmiradan reunoille hulevesikasvualustaan, jossa on soran seassa humusta. Alusta on hyvin vettä läpäisevä.
Perenna-alue on hieman kovera, sillä sinne johdetaan reunojen jalankulku- ja pyöräväyliltä hulevesiä kasvillisuuden käyttöön. Yhteensä mattoja on yli 1800 neliömetrin verran. Erilaisia mattoja on 20, ja kussakin matossa on kahta erilaista perennaa. Kasvilajien on kestettävä kuivien ja kosteiden jaksojen vaihtelua ja Ratikan viimaa. Talvella ratikkaraiteiden lumet harjataan perennaryhmien päälle.
Anna Levonmaa ja Jyrki Lehtimäki kertovat, että raitiotien varren perennaistutukset ovat lajissaan ainutlaatuisia Suomessa. Myöskään maailmalta ei ole kantautunut tietoja, että vastaavia olisi raitioteiden varsilla muualla.