Hiedanrannan keskitetty pysäköinti syntyy käsi kädessä Pohjoiskorttelien mukana

Hiedanrannan rakentaminen alkaa Tehtaan pohjoispuolelta Pohjoiskortteleista, joiden yhteyteen nousee lähitulevaisuudessa 4–5-kerroksinen parkkitalo palvelemaan alueen ensimmäisiä asukkaita. Parkkitaloon rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa noin 400 autopaikkaa ja 20 moottoripyöräpaikkaa, ja autopaikkoja varataan myös Hiedanrannan alueen yhteiskäyttöautoille.

Uudessa kaupunginosassa autojen pysäköinti keskitetään alueellisiin parkkitaloihin, joissa parkkipaikat ovat vuorottaiskäyttöisiä ja nimeämättömiä – ne siis palvelevat niin asukkaita, alueen työntekijöitä kuin lyhytaikaisia vieraspysäköijiäkin.

– Tämä on Tampereella vielä varsin harvinainen pysäköintiratkaisu, joka Hiedanrannassa tukee alueen ekologisia ja taloudellisia kestävyystavoitteita. Pysäköintiä rakennetaan juuri tarpeen mukainen määrä ja rakennettavia paikkoja hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti, Hiedanrannan Kehitys Oy:n hankekehitysjohtaja Sami Ahokas kertoo.

Kustannustehokkuutta ja vehreämpää asumista

Pysäköinnin keskittämisellä yhteiskäyttöisiin laitoksiin pyritään rauhoittamaan asuinkortteleita ajoneuvoliikenteeltä, kun autoja ei pysäköidä rakennusten tai pihojen alla sijaitseviin pysäköintikellareihin. Näin tonteille ja kortteleihin voidaan myös istuttaa isompia puita, mikä tekee asuinympäristöstä vehreämmän ja lisäksi helpottaa hulevesien hallintaa kortteleissa.

Vuorottaisella pysäköinnillä pystytään samassa laitoksessa palvelemaan useampia erilaisia pysäköintitarpeita, jolloin niitä jokaista varten ei tarvitse rakentaa omia autopaikkoja. Vuorottaisella käytöllä jokaisen rakennettavan autopaikan tehollinen käyttöaste kasvaa ja samalla pysäköintikapasiteetin rakentamisen aiheuttamat ilmastopäästöt pienenevät.

Maanpäällinen keskitetty pysäköintilaitos on myös rakennuskustannuksiltaan edullisempi kuin vastaava maan alle rakennettu laitos. Tämä vaikuttaa tietenkin suoraan pysäköinnin rakentamisen kustannuksiin. Vuorottaispysäköinnillä saavutettava käyttöasteen kasvu vastaavasti lisää pysäköinnin tulovirtoja, jolloin yksittäisen pysäköintipaikan maksajia on useampia ja pysäköinnin kustannus on pysäköijälle edullisempi.

– Seuraamme tarkalla silmällä myös autoilun sähköistymistä ja sen asettamia vaatimuksia pysäköinnille. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että tulevaisuudessa jokaisella autopaikalla on sähköauton latauspiste. Liikkeelle lähdettäessä toki latauskapasiteetin tarve on vielä pienempi, mutta varaudumme jo alussa siihen, että autoilun sähköistymisen ennustettuun tahtiin pystytään vastaamaan. Tankkaaminen palveluna voi siis tulla hiljalleen osaksi pysäköintilaitosta, Ahokas pohtii.

Hankekehitysjohtaja Sami Ahokkaan mukaan Hiedanrannassa autojen pysäköinti keskitetään alueellisiin parkkitaloihin, joka tukee alueen ekologisia ja taloudellisia kestävyystavoitteita.

Pysäköinti onnistuu myös rakennusvaiheessa

Parkkitalon rakentaminen alkaa näillä näkymin vuoden 2026 alkupuolella, ja rakennustyöt kestävät noin vuoden. Pysäköintilaitoksen rakennuttajana toimii Hiedanrannan Kehitys Oy:n tytäryhtiö Hiedanrannan Pysäköinti Oy, joka kilpailuttaa rakennusurakan ja valitsee laitokselle rakentajan.

Pohjoiskortteleiden asukkaille ja alueen vierailijoille järjestetään ensivaiheen pysäköintiratkaisu maantasoon ennen parkkitalon lopullista valmistumista. Aidatulle ja asfaltoidulle pysäköintialueelle mahtuu noin 8–10 asuinrakennuksen asukkaiden ajoneuvot sekä vierailijapaikkoja.

– Ensivaiheen ratkaisu tarjoaa asiakkaalle saman käyttökokemuksen operointeineen ja sähköautolatauksineen kuin valmis pysäköintitalokin. Valmiin pysäköintitalon laatutasoa ratkaisu ei toki täysin vastaa, ja tämä tulee näkymään ensivaiheen pysäköinnin edullisemmassa hinnoittelussa, Ahokas avaa.

Kaikkien käyttäjien tarpeet huomioidaan

Uusi parkkitalo palvelee Hiedanrannan asukkaita, alueella työskenteleviä ja vierailijoita sekä myös liityntäpysäköijiä, jotka jatkavat matkaansa ratikalla viereiseltä Tehtaan pysäkiltä. Parkkitalon käytön tulee näin olla vaivatonta ja vastata monipuolisesti eri asiakasryhmien tarpeisiin.

– On myös tärkeää oppia asiakkaiden pysäköintikäyttäytymisestä, jotta tätä asuinaluetta uudella tapaa palvelevaa ja joukkoliikenteen solmukohtaan sijoittuvaa pysäköintiratkaisua voidaan jatkossa kehittää entistäkin paremmaksi, Ahokas huomauttaa.

Lisätietoja:
Sami Ahokas, hankekehitysjohtaja, p. 0400 696 842, sami.ahokas@hiedanranta.fi