MaaS-hankkeen oppeja: eläkeläiset tulivat sinuiksi roboauton kanssa ja sähköpyörät vietiin käsistä

Vuodenvaihteessa päättyvässä Tampereen kaupungin Hiedanranta MaaS –hankkeessa kehitetään kestävää liikkumista palveluna. Tärkeimpinä kokeiluja olivat liikennöinti itseajavalla Robolla sekä sähköpyöriin tutustuttanut Fillarilainaamo.

Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamassa ja Pirkanmaan liiton myöntämässä hankkeessa kokeiltiin itseajavaa sähkökäyttöistä ”Roboa” osana joukkoliikennettä. Kuuden viikon aikana älypuhelimella tilattava Robo liikennöi Paasikiventien ja Hiedanrannan Kuivaamon välillä kuljettaen yhteensä 419 matkustajaa. Liikennöinti toteutettiin enimmäkseen arkena sekä lauantaisin.

Kyytiä kokeilleiden joukkoon kuului työmatkaajia, alan harrastajia ja lapsia, mutta suurin käyttäjäryhmä oli eläkeläiset, joista moni tuli paikan päälle varta vasten Robon nähdäkseen. Kerätyn palautteen perusteella osa kyydin ottaneista suhtautui epäilevästi itseajavaan ajoneuvoon, mutta kokemukset ajon jälkeen olivat lähinnä positiivisia. Tekniikka ja liikennemuodon kehityssuunta ja kiinnostivat. Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Pekka Stenmanin mukaan kokeilu houkutteli myös muutamia säännöllisiä käyttäjiä.

– Työssäkävijöiden palaute oli lähinnä positiivista. Houkuttelimme matkustajia myös mukaan Paasikiventieltä, jolloin osa kieltäytyi kiireeseen vedoten. Robo kuitenkin ajoi lopulta monen heistä ohi.

Onnettomuuksia tai läheltä piti –tilanteita ei sattunut, mutta muutama talvikelin ja putoavien lehtien aiheuttama käyttökatkos kokeilujaksolla oli. Energiankäytöltään Robo oli henkilöauton luokkaa. Kehitettävää löytyi Robon tilaussovelluksesta ja palvelun suunnittelusta kokonaisuudessaan. Teknisistä asioista muun muassa ajoneuvon sisällä oleva infonäyttö sekä muiden kadunkäyttäjien varoittamiseen soveltuva äänimerkki tunnistettiin kehityskohteiksi.

– Näinkin lyhyt kokeilu oli yllättävän opettavainen. Saimme arvokasta oppia siitä, millaisiin asioihin tulevissa automaattisten ajoneuvojen liikennöinnin hankinnoissa tulee kiinnittää huomiota, Stenman kertoo.

Palautteen mukaan ihmiskuljettajaan luotetaan enemmän kuin itseajavaan ajoneuvoon, mutta matkustajien luottamus lisääntyi matkan aikana. Teknologian myös uskottiin vähentävän onnettomuuksia. Enemmistö kokeilleista käyttäisi mielellään robottibussia uudestaan ja suosittelisi sitä ystävilleen, varsinkin 1-3 kilometrin matkoihin.

Sähköpyörän kokeileminen houkutteli oman hankintaan

Toukokuulta elokuulle toiminut Tampereen kaupungin ja Suomen Urheilupyörä Oy:n Fillarilainaamo tarjosi
kymmentä erilaista erilaisia sähköpyörää lainaan enimmillään viideksi päiväksi. Valikoimaan kuului myös tavarapyörä ja kaksi lastenkuljetuskärryä.

– Jo parissa päivässä suosituimmat pyörämallit olivat varattuina koko kesäksi. Lähes kaikki palaute kokeilusta oli positiivista ja jatkoa on toivottu, liikenneinsinööri Pekka Stenman kertoo.

Erittäin tyytyväisiä kokeiluun oli 86 % lainaajista. Lähes kolmannes (28 %) kokeilijoista ilmoitti hankkivansa sähköpyörän ja pari oli ehtinyt ostoksille. Myös kokemukset itse lainaamotoiminnan järjestämisestä olivat myönteisiä. Yhtään pyörää ei hävinnyt kokeilun aikana ja pienempiä rikkoutumisia oli vain vähän.

Hiedanranta MaaS-hankkeen aiempiin kokeiluihin kuului robottibussin ja Fillarilainaamon lisäksi muun muassa kaupunkipyörien lainausta älypuhelinsovelluksen avulla. Yhteensä kaupunkipyörillä ajettiin 235 kilometriä. Hankkeen kokeilujen oppeja pyritään hyödyntämään ennen kaikkea Hiedanrannan alueen palvelujen kehitykseen, mutta uusia liikkumisratkaisuja haetaan koko kaupunkiin.

Lisätietoja:

Pekka Stenman
Liikenneinsinööri, Tampereen kaupunki
040 163 7226
pekka.stenman@tampere.fi

Reijo Väliharju
Kehitysjohtaja, Hiedanrannan Kehitys Oy
050 388 0901
reijo.valiharju@hiedanranta.fi